2009-01-01

Nyårsdagen. Nytt år, nytt liv.

Du får chansen att ändra 15 saker hos dig själv under en dag. Skriv om vad du ändrar och hur dagen blir. För att du inte ska skapa en orealistisk idealbild bör några av förändringarna vara avvikande.

Utseende - 5 ändringar (varav minst en ska vara mindre fördelaktig)
Egenskaper - 5 ändringar (varav minst en ska vara mindre fördelaktig)
Önskemål och drivkrafter - 5 ändringar (varav minst en ska vara något som du aldrig skulle drömma om)


Exempel:

Mitt utseende.
Jag skulle bli:
1. längre
2. smalare
3. ha långt rakt brunt hår
4. vita tänder
5. ha ett ben kortare än det andra och halta kraftigt

Egenskaper:
Jag skulle vara:
1. Smartare
2. Modigare
3. Mer agressiv
4. Mer fokuserad
5. Mindre kärleksfull


Önskemål och drivkrafter:
Jag skulle eftersträva:
1. orättvisa
2. pengar
3. att vara ledig jämt
4. att bygga ett skottsäkert drömhus
5. att leva helt isolerad



Hur ser din egen karaktär ut? Berätta - och skriv som sagt om hur en dag med denna person skulle te sig!
När du skrivit din utmaning har du tre alternativ:
  1. Behåll den för dig själv.
  2. Lägg upp den på din egen blogg och gör en länk till den i en kommentar till detta inlägg (rekommenderas!)
  3. Lägg in övningen som en kommentar till detta inlägg.

11 kommentarer:

Camilla sa...

Jag behåller nog denna för mej själv

annen sa...

Jag skulle under en dag vilja,i positiv bemärkelse, vara : mer lyssnande, ge ännu mer glada utrop och berömmelser än jag gör idag, jag skulle vilja kunna vara mer stabil i mina uttalanden så folk förstår att "där finns ingen rädsla, där finns en styrka å hon vet i alla fall vad hon vill och hon vet vad hon talar om, den kvinnan har kunskap som heter duga".
Mitt utseende är ok för det är mitt inre som strålar och det kan fortsätta som idag. Men jag skulle vilja bo enskilt med min make och hund och ha hur mycket pengar som helst så när vi helst vill, under dagen, så skulle vi bestämma oss för att exempel "bara åka till Island imorgon". Skaffa oss en privat guide och bli förevisade hela ön.
Vad mer kan man önska och känna för en dag är väldigt kort. Men känslan, umm, den skulle bli intensiv och lång!

Fem (5) är inte mitt tal som ni kanske ser men jag är en bit på väg!
Hoppas jag förstått ditt budkskap rätt, Ann. Men jag börjar så här i alla fall!

Anonym sa...

Den förste januari 2009 och Carl höll långsamt på att vakna. Han skulle på det årliga familjkalas och hans huvud kändas som han hade en betong keeps på det och hans kropp som han hade burit cement hela natten. Han ville helst inte öppna sina ögon och titta på dagen därför han viste att han förmodligen inte skulle lyckas kamouflera nattens raider och alla skulle titta menande på honom och sedan på varandra och nicka igenkännande. ”Nej, han har inte slutat” skulle kunna avläsas i all blickarna.
När han hade kravlat sig ut till badrummet och set vad som var kvar av honom efter nattens firande bestämde han sig för att försöka ändra sitt utseende. Jag skulle ha varit längre, det hade varit snyggt. Långt blont hår med en hästsvans hade också gjort sig bra och mina öron lite smalare istället för de elefant lappor som sitter just under hårfästet på varje sida av huvudet. Lite bredare axlar och sedan hela munnen full av guldtänder, det hade fått tant Asta att undra över om jag hade blivit rik.
Lite senare när han höll på att klä sig kom han på ett par nyårslöften som han skulle försöka hålla.
Klä sig snyggare och borsta sina skor dagligen och också försöka bli lite mera social med familjen. Det fordrade visserligen att han skulle vara tvungen bli lite mera politisk intresserad och definitivt börja intressera sig för ekonomi på ett lite högra plan än att finansiera sitt öl och spritbehov. Han hatade att segla, men kanske skulle kusin Albert visa lite mera intresse för att hjälpa honom få ett bättre jobb om han började erbjuda att gasta på hans båt ibland, och fastän han var trettiotvå år skulle han också börja lära sig att åka skateboard.
Dagen blev inte så svår som han hade trodd. Grannen Axel var hemma, så han lyckades att bomma ett par återställare från honom. De samtalade lite om deras boende och kom fram till att de skulle båda sträva efter ett nytt mera modernt boende. Carl berättade också för Axel att han strävade efter ett bättre arbete men han kunde se att han skulle bli tvungen att vidare utbilda sig om han ville öka sin inkomst. Han hade både en bil, en större bostad, samt på sikt, en flickvän att starta en familj med på önskelistan.
På Axels fråga om han hade någon speciell flicka i tankarna berättade han att det fanns en kvinna, Anna, på hans jobb som han var mycket intresserad av. Hon var frånskild och tio år äldre och hade sex barn.

Tina sa...

Åh, vilken vansinnigt kul idé!

Här finns min historia:
http://tinaslaslust.blogspot.com/

Anonym sa...

Ibland tror jag att det är något fel på mig. Jag får aldrig nog av att träna. Varje ledig stund är jag i rörelse, utom när jag är så utmattad att jag är tvungen att slänga mig på sängen och sova en stund. Så fort jag vaknar är jag i farten igen. Städar, lagar mat, joggar, springer… om jag bara kunde hitta off-knappen. Men ändå , det är så här jag vill leva.
Jag ljög i början förresten. När jag skriver är jag inte i rörelse, om man inte ser det inre kaos som driver min hjärna med skarpa piskrapp.
Jag har ett stort eldsmärke på vänster kind. So what? Mig stör det inte. Folk stirrar. Låt dem stirra. Visst bryr jag mig om mitt utseende, men det faktum att jag ser tio år yngre ut är till mer bekymmer än glädje. Killar i trettioårsåldern hänger efter mig och smörar. Det gör mig bara trött.
Jag ger för övrigt blanka fan i vad folk tycker och tänker. De flesta tänker ändå så långsamt att jag hör hur kuggarna gnisslar i deras arma skallar.
Om folk ändå inte var så fega skulle jag kanske kunna tänka mig att umgås med dem, ja alltså med andra än min älskling. Han är den enda människa som förstår mig. Han förstår mitt behov av ensamhet och skönhet.
Jag har inga höga krav på livet. Ett vackert hus vid havet, gott om pengar och att få leva med min älskling, det är allt.
Utom skrivandet förstås. Alltings början och slut. Utan det skulle jag inte andas. Alkoholen skulle vinna slaget och jag vore förlorad, snart förtorkad till ett moln av damm. Förhoppningsvis skulle det gå snabbt, men i värsta fall skulle jag tvingas se hur min älsklings blick slutade möta min, jag skulle få se honom vända sig bort i avsmak, kanske till och med förakt.
Jag måste rycka upp mig. Självömkan har aldrig varit ett av mina fel. Mitt liv är perfekt avvägt, även om det är en balansakt på en nålspets.

panchopper sa...

Nyårsdagen, Nytt år, nytt liv.
(Drömmen om perfekta jag)

Jag skulle vara Smalare inte så mycket för utseendets skull mer för hälsan, för övrigt är jag ganska nöjd med gubben jag brukar se i spegeln. Missförstå mej inte å tro att jag står framför spegeln hela dan, nä sån e jag verkligen inte. Sen är det kanske så att efter alla dessa år har lärt sej att leva med eländet som står där å glor tillbaka på en.
Klart om man nu får segla i väg i en dröm så. mer hår typ så att man skulle kunna fläta ihop skägget med hårtofsen som hänger där bak mellan benen, å så gärna att flätan räckte ner till knäna.
Lite längre skulle jag å vara så att andra skulle vara tvungen att se upp till mej när dom pratade med mej.
Sitter här å tänker men hitar inte på nå mer, jag skulle vilja ändra. Jag tar en kaffe paus å knase kollar i spegel när jag passerar den. Tillbaks tittade i spegel kom fram till att jag behåller mej som jag är. för tänk så hemskt. jag skulle ju inte känna igen mej själv i spegel sen när jag gjort om mej, snacka om personlighets klyvning, vem som helst skulle ju bli nojig av en sådan upplevelse eller ?

Jag skulle vara mer fokuserad och mindre jäktad, det skulle sita fint skärskilt för mina närmaste. Sen det sista å bästa jag skulle vilja vara mer petig och noggrann med mina vänner å bekanta typ, koncentrera mej på att hitta fel å brister på dom och gärna tala om det för dom skärskilt i större sällskap så att alla i min omgivning skulle upptäcka hur observant och noggrann jag är.

Jag önskar att jag var ekonomiskt oberoende, så att jag skulle kunna ägna min tid till mina intressen och min partner. Är övertygad att, om jag var ekonomiskt oberoende så skulle allt annat lös a sej.

Marie sa...

Jag har postat min historia på min blogg. Finns att läsa här: http://minskrivarlya.blogspot.com/2009/01/nyrsdagen-nytt-r-nytt-liv.html

Anonym sa...

Läs min på:
http://nahald.blogspot.com/2009/01/puff-1.html

Margareta sa...

Livet är fullt av överraskningar! Ge inte upp! Läs vidare......

Yohannah sa...

Här är min berättelse: http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.9701090

Safa Sadat sa...

Hej Alla, jag heter Safa El Sadat, jag är gift i 20 år med min man och vi har två son, äldste en 16 och yngre är 11 år. Min man älskade mig mycket, men det kommer till en punkt när han deltar i affärer med en kvinna som är hennes medarbetare. Jag har aldrig föreställt mig det, men på något sätt förändrade hans inställning till mig och barn, mina sena arbeten fick mig att tänka på frågan, även vid mitt 20-års bröllopsdag i mars håller jag mig borta från sex när vi lovar att göra det på bröllopet årsdag, 15 dagar före bröllopsdagen erkände han det ja, han hade sex med sin kollega.
Han tog med henne i min säng när jag var ute och arbetade, det betyder att mina känslor var helt värdefulla mot honom. Mitt mentala tillstånd är fullt av plågor, jag tror att jag inte kan glömma och återhämta smärtan. Den här kvinnan var i full kontroll över henne och jag ville aldrig göra det med våld, hon vill vinna över mig när hon är skild, hon sa att hon var avundsjuk på vårt förhållande och hon kommer att förstöra mig genom att ta min man. Jag var tvungen att diskutera det med en vän som bad mig att hitta en bra stavningskastare, först och främst trodde jag aldrig på den här Cast-stavningen, men jag måste försöka tills jag kom över PROPHET NOSA UGO-e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få sina ex-tillbaka och hjälpa till att åtgärda relationen och göra människor glada i deras förhållande och några andra historier om andlig sjukdom och mer.
Jag förklarade min situation för honom och han hjälpte mig att utföra några böner, några örter och rötter och ett litet offer som jag gjorde, och inom 7 dagar kom han tillbaka för att be om ursäkt och det var bara som ett mirakel för mig, är glad idag att han hjälpte mig och jag kan stolt säga att min man nu är med mig igen och han är nu kär i mig som aldrig tidigare.
Har du behov av hjälp i ditt förhållande som att få tillbaka din man, fru, pojkvän, flickvän, vinnande av lotterier, växtbaserad botemedel mot sjukdom, hiv, sjukdomar, astma, artrit, fybroid, stroke eller någon form av sjukdom, andligt problem , Jobbsökande, tittare som läser mitt inlägg som behöver hjälp när det gäller några livsutmaningar borde kontakta PROPHET NOSA UGO och du kommer att vara glad att du gjorde.

E-post: nosaugotemple@gmail.com
WhatsApp: +34631686040